سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

جنگ نفتی ایران و عربستان رسماً آغاز شد

نشستی که با غیبت ایران بی‌نتیجه ماند؛



ایران در اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت که با هدف تثبیت قیمت تشکیل شده، شرکت نکرد و گزارش‌ها حاکی است که یکی از دلایل اصلی عدم توافق، اختلافات عربستان با ایران بوده است.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از جام نیوز، اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت در دوحه برای "تثبیت یا فریز تولید نفت" روز گذشته با غیبت ایران، بی‌نتیجه به پایان رسید.
این اجلاس به دلیل اختلاف بر سر متن پیش‌نویس توافق برای تعیین سقف تولید، با مشکل و تاخیر روبرو شده بود.
هیجده کشور تولیدکننده نفت که در این نشست حضور داشتند به این نتیجه رسیدند که برای توافق در مورد تعیین سقف تولید، به "زمان بیشتری" نیاز دارند.
بی بی سی نوشته است: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند عدم توافق کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت باعث خواهد شد فردا با بازگشایی بازارهای نفت قیمت بیش از پیش کاهش پیدا کند.
آنها معتقدند این عدم توافق ثبات نسبی قیمت نفت در چند ماه اخیر را نیز به خطر خواهد انداخت و رقابت در تولید باعث کاهش هر چه بیشتر قیمت در ما‌های آینده خواهد شد.
ایران در این اجلاس که با هدف تثبیت قیمت تشکیل شده، شرکت نکرد و گزارش‌ها حاکی است که یکی از دلایل اصلی عدم توافق، اختلافات عربستان با ایران بوده است.
ایران تاکید کرده است که تا زمان بازگشت کامل به بازار نفت و رساندن سهم خود از بازار به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها، به هیچ گونه سقف تولیدی تن نخواهد داد و هیچ توافقی را در مورد تثبیت میزان تولید امضا نخواهد کرد.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، به شرکت کنندگان اجلاس دوحه گفته است که خواهان پایبندی تمام تولیدکنندگان بزرگ، از جمله ایران به سقف تولید است.
قرار بود ۱۸ کشور شرکت‌کننده در نشست دوحه از جمله روسیه، امروز یکشنبه ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) توافقی را برای ثابت نگه داشتن سقف تولید ماه ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۶ امضا کنند.
اما بر اساس گزارش‌ها، اختلاف‌ میان اعضا و مخالفت عربستان با پیش‌نویس توافق باعث ابهام در سرنوشت اجلاس و الزام‌آور بودن نتیجه آن شده است.
علاوه بر این بین شرکت‌های عضو اپک و کشورهای غیر عضو بر سر میزان تولید اختلاف نظر وجود داشته است. کشورهای عضو اپک به کشورهای غیر عضو گفته‌اند که آنها ابتدا باید با اپک به توافق برسند.
چنین توافقی احتمالا به نشست آتی در تابستان موکول خواهد شد.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که پیش‌نویس تازه‌ای که بعد از این دیدار تهیه شده شامل هیچ یک از موارد الزام‌آور قبلی نمی‌شود.
یک مقام ارشد نفتی به این خبرگزاری گفته است: «مشکل پیدا کردن راه حلی است که ایران در آن نقشی نداشته باشد، عربستان را راضی کند و روسیه را شاکی نکند.»
سایت رادیوفردا هم در این زمینه نوشت: امید به توافق دوحه باعث شده بود که طی روزهای اخیر قیمت‌های نفت به حدود ۴۵ دلار صعود کند، اما آخرین گزارش خبرگزاری بلومبرگ از وضعیت حاضر قیمت‌های نفت حاکی است که روز یکشنبه قیمت نفت برنت دریای شمال با ۱.۷درصد کاهش به ۴۳ دلار و قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲.۷۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته به حدود ۴۰ دلار سقوط کند.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که از اجلاس دوحه حمایت می‌کند، اما ایران در دوران تحریم‌ها تولید روزانه نفت خود را تا یک میلیون بشکه کاهش داده و هم‌اکنون حق دارد که تولید خود را افزایش دهد.
رویترز می‌نویسد که کشورهای عضو اوپک احتمالا در ماه ژوئن دوباره موضوع تثبیت تولید نفت را در میان خود مطرح کنند و بعد از رسیدن به توافق می‌توانند دیگر تولید‌کننده‌ها را برای یک اجلاس درباره تثبیت تولید نفت دعوت کنند.
در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ نیز از قول وزیر نفت نیجریه گزارش داده است که بعد از ۱۰ ساعت مذاکره، ۱۶ کشور حاضر در اجلاس دوحه بدون هیچ نتیجه‌ای اجلاس را ترک کردند.
بلومبرگ نیز عدم حضور دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند ایران در این اجلاس و نامشخص بودن تعهد دیگران به تثبیت تولید را علت ناکام ماندن اجلاس دوحه عنوان کرده است.
به نوشته بخش فارسی دویچه وله آلمان، آژانس بین المللی انرژی توافق احتمالی دوحه را یک گام قابل اعتنا توصیف کرده اما تصریح می‌کند که تاثیر این توافق بر تحولات بازار جهانی نفت چشمگیر نخواهد بود و گمان نمی‌رود این بازار پیش از سال ۲۰۱۷ به تعادل برسد.
عربستان که به تنهایی حدود یک سوم نفت اوپک را تولید می‌کند پیشتر گفته بود تنها زمانی با تثبیت میزان تولید موافقت می‌کند که دیگر تولیدکنندگان از جمله ایران نیز متعهد به این کار شوند. هنوز مشخص نیست که عربستان در مورد ایران در مواضع قبلی خود تجدید نظر کرده یا همچنان با بازگشت این کشور به موقعیت پیش از تحریم مخالفت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، نشست دوحه با تاخیر آغاز شد و ظاهرا به علت اختلاف‌ها بر سر تصمیم ایران مبنی بر بالا بردن میزان تولید نفت به نتیجه‌ی مطلوب نخواهد رسید.

به هیچ وجه غافلگیر نخواهیم شد

در پیش خطبه‌های نماز جمعه؛
فرمانده نیروی‌زمینی ارتش: آمریکا قصد داشت به ایران حمله‌کند/ جای نگرانی وجود ندارد/ به هیچ وجه غافلگیر نخواهیم شد
امیر پوردستان: اشراف اطلاعاتی کاملی بر نیروهای تکفیری در منطقه وجود دارد و راهبرد ما این است که قبل از اینکه این تهدیدات به مرزهایمان برسد در خارج از مرزها آنها را نابود کنیم.
امیر پوردستان فرمانده نیروی‌زمینی ارتش: آمریکا قصد داشت به ایران حمله‌کند/ جای نگرانی وجود ندارد/ به هیچ وجه غافلگیر نخواهیم شد
به این مطلب امتیاز دهید
100%0%

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در پیش خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن گرامی‌داشت 29 فروردین روز  ارتش، اظهار داشت: ملت بزرگ و متدین و ولایت‌مدار ایران اسلامی از زمانی که پیام ابا‌عبدالله را با تمام سلول خود لمس کردند و از زمانی که اسلام را شناختند آن را ترک نکردند.  ایرانی از زمانی که اسلام را شناخته دل به او بسته و از همان ابتدا مدافعین حرم اهل بیت بوده است.

 

وی افزود: همین روحیه اباعبدالله بود که زمانی که فرزند ایشان از حسینه جماران شعار هل من ناصر ینصرنی سر دادند بدنه متدین ارتش ژنرال‌های خودفروخته را رها کردند و به سمت امام خود آمدند.

 

امیر پوردستان ادامه داد: انقلاب به پیروزی می‌رسد و بدنه ارتش به صفوف انقلابیون می‌پیوندد اما آمریکایی‌ها از غرس نهال انقلاب در کشور ناخرسند بودند و قصد داشتند نهالی که با نام اسلام در کشور کاشته شده را با تمام توان خود ساقط کنند.

 

وی تصریح کرد: رابطه آمریکا از ابتدای انقلاب با ما رابطه براندازی بوده است و هدف آنها نیز قطع کردن همین ریشه بوده است. دو کشور زمانی که با یکدیگر مخاصمه دارند ممکن است با یکدیگر تقابل کنند و برای یکدیگر محدودیت‌های تجاری، بازرگانی و... ایجاد کنند اما رابطه آمریکا با ما یک رابطه براندازی بوده است و هدف آنها زدن ریشه انقلاب اسلامی بوده است.  آنها هیچ وقت با ما دوستی نداشتند.

 

امیر پوردستان افزود: آنها برای اولین حرکت کشور را محاصره اقتصادی کردند و تمامی کریدورهای اقتصادی و بازرگانی را به روی کشور ما بست. بلافاصله همان سیاستی را که در رابطه با شوروی‌ها (سیاست کانتنمنت یا منزوی‌سازی) داشتند در خصوص ما اجرا کردند و اجازه ندادند هیچ کشوری با ما رابطه برقرار کند.

 

آنها در گام سوم برای اینکه بتوانند ضربه اساسی را به نظام نوپای جمهوری اسلامی وارد کنند باید او را خلع سلاح می‌کردند آمریکایی‌ها از آنجایی که می‌دیدند بدنه ارتش با انبوهی از تجهیزات به عنوان بازوی مسلح نظام نوپای جمهوری اسلامی انجام وظیفه می‌کند ضد انقلاب را برای ساقط کردن انقلاب تحریک می‌کردند که ارتش باید منحل شود.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود:  آنها این قدر این شعار را در تریبون‌های خود تکرار کردند که برخی مسئولین ناآگاه گفتند ما نیاز به ارتش نداریم و همان‌هایی که امروز دستور انحلال ارتش را سر می‌دادند امروز می‌گویند موشک نمی‌خواهیم.

 

امیر پوردستان تاکید کرد: آنها می‌گفتند ما F14، زیردریایی و تانک شیر نمی‌خواهیم، اما این توطئه توسط یاران و دلسوزان انقلاب و در صدر آنها فرماندهی معظم کل قوا شناسایی شد و در یک تصمیم‌سازی حکیمانه مراتب به استحضار امام (ره) رسید و ایشان در یک تصمیم‌گیری شجاعانه 29 فروردین را به نام ارتش نامگذاری کردند و با این نامگذاری هویت و جان تازه‌ای به رگ‌های ارتش داده شد.

 

وی ادامه داد: تمام تلاش ارتش رژیم شاهنشاهی فاصله بین مردم و ارتش بود اما امام ارتش را به بدنه مردم متصل کردند و با صدور این فرمان ارتش جان دوباره‌ و هویت جدیدی گرفت.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود به دو عملکرد مهم ارتش در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تشکیل سپاه پاسداران یکی از اقدامات مهم ارتش به شمار می‌رود. شهید کلاهدوز به عنوان قائم‌مقام کل سپاه مشغول انجام وظیفه شد و با شناسایی تعدادی از جوانان انقلابی آنها را به شهید نامجو معرفی کرد تا در دانشگاه افسری ثبت‌نام کنند و این مووضع علاوه بر زنده کردن ارتش در تشکیل سپاه نیز موثر بود.

 

امیر پوردستان گفت: دومین اقدام اساسی و اصلی ارتش مقابله جدی با ضدانقلاب در روزهای آغازین انقلاب در مرزهای شمال غرب بود. وقتی استکبار از موج وسیع ترور و بمب‌گذاری به نتیجه نرسید تلاش کرد تا ناامنی‌های گسترده‌ای را در مرزها ساماندهی کند و نیروهای خود را از اروپا، آمریکا، استرالیا فراخوان کرد و با پوشش لباس کردی و عربی، بلوچی با محوریت شمال غرب این ناامنی‌ها ساماندهی شد.

 

وی تاکید کرد: اولین نیرویی که به عنوان یک نیروی منسجم در مقابل ضدانقلاب صف‌آرایی کرد یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی بودند، لشکر 27 کردستان در شهرهای سقز، سنندج، بانه، مریوان، لشکر 64 در پیرانشهر، نقده، اشنویه و ارومیه لشکر 81 در پاوه و نسوح، تیپ 55 هوابرد، لشکر یک و 2 گارد مرکز اقدام می‌شود و به عنوان لشکر 21 در منطقه کردستان به مقابله با ضدانقلاب می‌پردازد.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: حضور مومنانه ارتش در کردستان به گونه‌ای است که در مدت کوتاهی در نیروی زمینی 2 هزار شهید را تقدیم انقلاب می‌کند که 44 هزار نفر از آنها خلبان و کمک خلبان هوانیروز بودند.

 

امیر پوردستان ادامه داد: بعد از این واقعه شاهد ترفند جدیدی از آمریکایی‌ها بودیم. آنها زمانی که دیدند از این توطئه نیز نتیجه‌ای نمی‌گیرند صدام را تحریک کردند که به جمهوری اسلامی حمله بکند ولی باز یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابل او صف‌آرایی کردند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 29 فروردین روز نیروی زمینی ارتش به بخشی از اقدامات نیروی زمینی در دوران 8 سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در طول این دوران از دالامپرداغ نقطه مشترک مرز ایران، ترکیه و عراق تا دهانه اروند و مرز مشترک با عراق مسئولیت آن با نیروی زمینی بود. در طول سال‌های دفاع مقدس نیروی زمینی 2.5 میلیون سرباز را آموزش داد که آنها علاوه بر 24 ماه حضور در جبهه‌ها 6 ماه نیز به صورت اضافه به عنوان احتیاط در جبهه‌ها حضور داشت.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: نیروی زمینی در طول دوران دفاع مقدس 250 لشکر را وارد جنگ کرد و این نیرو، نیرویی است که در تمامی عملیات‌ها در دوران جنگ و دفاع مقدس شرکت داشت. در سال 64 بنا بود ارتش برای خود مقابله کند و سپاه نیز برای خود اما در عملیاتی که برادران عزیز ما در سپاه انجام می‌دادند یگان‌های نیروی زمینی در کنار آنها حضور داشت.

 

امیر پوردستان افزود: در عملیات فاو هزار قبضه توپ نیروی زمینی ارتش عملیات سپاه را پشتیبانی می‌کرد و از مجموع 48 هزار شهید ارتش 46 هزار نفر از آنها مربوط به نیروی زمینی است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ‌های ناهمتراز اشاره کرد و گفت: ما امروز با چهره‌ جدیدی از جنگ روبه‌رو هستیم و ارتش به عنوان بازوهای مسلم نظام وظیفه دارند متناسب با این تهدیدات ظرفیت‌های دفاعی لازم را در خود ایجاد کند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه ملت ایران به هیچ وجه نگران نباشند زیرا تمامی تحرکات در زمین، هوا و دریا رصد می‌شود و این تحرکات توسط کارشناسان اطلاعاتی تحلیل می‌شود و متناسب با این تهدیدات ظرفیت‌های دفاعی لازم برای مقابله ایجاد می‌شود، گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان غافلگیر نخواهند شد.

 

امیر پوردستان ادامه داد: تهدیدی که امروز با آن روبه‌رو هستیم در فضای جنگ‌های نیابتی است. از سال 2001 که آمریکایی‌ها به منطقه آمدند قصد آنها حمله به جمهوری اسلامی ایران بود آنها با 180 هزار نیرو و چندصد فروند هواپیمای مدرن و ناوهای هواپیمابر قصد نفوذ در افغانستان یا عراق را نداشتند بلکه هدف اصلی آنها حمله به ایران بود.

 

وی افزود: دشمن زمانی که دید مولفه‌های قدرت در کشور ما وجود دارد و رهبری هوشمندانه و خردمندانه به زیبایی سکانداری نظام اسلامی را در دست دارد و مردم ولایتمداری که پشت سر رهبر خود ایستادند، سپاه و ارتش در اوج آمادگی دیدند نمی‌توانند به ایران حمله کنند و 14 سال در منطقه ماندند و در نهایت منجر به عقب‌نشینی مفتضحانه شدند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان تاکید کرد: جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و اشراف اطلاعاتی کاملی بر نیروهای تکفیری در منطقه وجود دارد و راهبرد ما این است که قبل از اینکه این تهدیدات به مرزهایمان برسد در خارج از مرزها آنها را نابود کنیم. /تسنیم

 

 

عکس/ تذکر شدید روحانی به اردوغان



رسانه‌های مختلف با انعکاس این عکس رئیس‌جمهور نوشتند: روحانی درباره صدور بیانیه علیه ایران در اجلاسی که باید منادی وحدت باشد و میزبانی آن را ترکیه برعهده دارد به اردوغان هشدار داد.
روحانی و اردوغان عکس/ تذکر شدید روحانی به اردوغان
به این مطلب امتیاز دهید
100%0%

 

حجت الاسلام روحانی دربخشی از  سخنرانی مهم خود در نشست سران کشورهای اسلامی تأکید کرد:

««خانم‌ها و آقایان؛

از اجلاس سازمان همکاری اسلامی که به نام وحدت برگزارشده است، نباید هیچ‌گونه پیامی که به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند برخیزد؛ و هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌ای ازآنجاکه اجماع این سازمان و امت اسلامی را به همراه ندارد و با فلسفه تشکیل این سازمان در تعارض است، قطعاً بی‌اعتبار است.

ما به‌حکم رحمانیت و عقلانیت اسلامی، وظیفه‌داریم که هرگونه غبار خشونت و افراطی‌گری و فرقه‌گرایی را از چهره دین، بزداییم؛ و با تمسک به قرآن کریم که:

«و کَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا»

جهان اسلام را الگوی جامعه «میانه و معتدل»، در دنیای پیش‌رو سازیم.»»

پنجمین «مدافع حرم» از ارتش +عکس

کلنا عباسک یا زینب(س)؛
«حمدالله بخشنده» از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) عازم سوریه شده و حین مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.
مدافعان حرم پنجمین «مدافع حرم» از ارتش +عکس
به این مطلب امتیاز دهید
100%0%

به گزارش سرویس مقاومت جام نیـوز، حمدالله بخشنده از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) عازم سوریه شده و حین مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

 

وی پنجمین شهید مدافع حرم ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

برتری راهبردی هولناک ایران مقابل اسرائیل و عربستان با ورود اس 300 های روسی

دیلی کالر گزارش داد؛
«اولین سامانه فوق پیشرفته روسی پس از مدت ها انتظار طرف ایرانی از طریق مسیر دریایی دو کشور وارد خاک ایران شد که برتری هوایی هولناکی را به ایران در مقابل متحدین منطقه ای ایالات متحده یعنی اسرائیل و عربستان سعودی میدهد.»
اس 300 برتری راهبردی هولناک ایران مقابل اسرائیل و عربستان با ورود اس 300 های روسی
به این مطلب امتیاز دهید
85.7%14.3%

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه خبری تحلیلی دیلی کالر (daily caller) پس از رسیدن اولین محموله از سامانه دفاعی فوق پیشرفته اس 300 روسی به خاک ایران نوشت: «از نخستین روزهای مذاکرات هسته ای ایران تا واپسین ثانیه های توافق، دریافت سامانه دفاعی اس300 از شایع ترین موضوعات حاشیه ای این مذاکرات بود.

 

 

تا اینکه اولین سامانه فوق پیشرفته روسی پس از مدت ها انتظار طرف ایرانی از طریق مسیر دریایی دو کشور وارد خاک ایران شد که برتری هوایی هولناکی را به ایران در مقابل متحدین منطقه ای ایالات متحده یعنی اسرائیل و عربستان سعودی میدهد.»

 


این پایگاه آمریکایی با بیان اینکه ورود سامانه اس 300 برتری های نظامی آمریکا در مقابل ایران را به هیچ عنوان بی اثر نکرده، افزود: «اما از سوی دیگر کمک شایان و قابل توجهی به حریم هوایی ایران در مقابل رقبای منطقه ای آن یعنی اسرائیل و عربستان کرده است.

 

 

اگرچه دو متحد منطقه ای آمریکا دارای پیشرفته ترین پدافند ها و جنگنده های رادارگریز ساخت آمریکا هستند اما با این همه ورود به حریم هوایی ایران بیش از پیش پرمخاطره و پیچیده شده است.»

 


دیلی کالر با بررسی قابلیت های دفاعی و تهاجمی ایران و مقایسه نیروی هوایی جمهوری اسلامی در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز نوشت: «پیش از وقوع انقلاب اسلامی، ایران با بهره بردن از جنگ افزار ها و پدافند های هوایی ساخت ایالات متحده وضعیت مناسبی در منطقه داشت.

 

 

اما پس از آن و سرد شدن روابط ایران با طرف های غربی و مخصوصا آمریکا دسترسی اش به جنگ افزار های بروز دنیا را از دست داده و طی سالیان متمادی پس از انقلاب با ترمیم جگنده های بازمانده روسی و امریکایی از حریم هواییش دفاع می نمود.»

 


این پایگاه خبری در پایان با اشاره به اینکه ایران برای جبران کمبود جنگنده هایش، رو به ساخت و گسترش موشک های ارزان و کارآمد نمود؛ تاکید کرد: «سامانه اس300 نیز یکی از همان راه حل های کارآمد و پرکننده شکاف های دفاعی ایران می‌باشد.»