سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

چرا پوتین فرمان خروج نیروهای روسیه از سوریه را صادر کرد؟


روس ها در سوریه به دنبال حفظ حکومت بشار اسد، حفظ‌ تمامیت ارضی سوریه و عدم تجزیه این کشور بودند. در کنارش به منظور سرکوب نیرو های تروریستی وارد عرصه میدانی شدند. در نهایت هم به نظر می رسد عملکرد روسیه در سوریه در جهت خواست های ایران هم بوده است. در واقع حفظ دولت بشار اسد و تضعیف تروریست‌ها در نهایت فرایندی را ایجاد می کند که به نفع انتقال مسالمت آمیز قدرت و ایجاد یک روند سیاسی متعادل در سوریه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا پوتین فرمان خروج نیروهای روسیه از سوریه را صادر کرد؟

یک کارشناس مسائل روسیه معتقد است که روس ها به دنبال آن است که همه نیرو های درگیر با اسد را  به پای میز مذاکره بکشانند و به نفع اسد امتیازات بیشتری از آنان بگیرند.

جهانگیر کرمی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با «انتخاب» در مورد دستور ولادیمیر پوتین مبنی برای خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه اظهار داشت: روسیه از ابتدا برای ایجاد توازن قوا در سوریه دخالت کرد. در واقع روس ها می خواستند به نوعی توازن قوا را به نفع بشار اسد تغییر دهند. در نهایت هم به دنبال این هستند که همه نیرو های درگیر با اسد را  به  پای میز مذاکره بکشانند و به نفع اسد امتیازات بیشتری از آنان بگیرند. تا حدی هم الان به این اهداف خودش رسیده است.

کرمی با اشاره به اهداف رسمی که روسیه در سوریه داشته است گفت: مسکو از ابتدا اعلام کرده بود که  برای دفاع از حاکمیت ملی دولت قانونی اسد و تمامیت ارضی کشور سوریه وارد ماجرا می شود. در کنار این موارد، روس ها مدعی بودند که  به منظور مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه خصوصا سوریه وارد مبارزه با تروریست ها داشته اند. از طرف دیگر روس ها برخلاف کشور های غربی مدعی اند که با هماهنگی های قانونی با دولت بشازر اسد وارد این کشور شده اند.

وی افزود: اما در کنار همه این ها باید این موضوع مهم را هم در نظر داشت که روسیه می خواهد از این فرصت برای اجرای یک نقش مهم بین المللی برای خود استفاده کند.  روسیه با استفاده از  نیروی نظامی  جایگاه خودش را در منطقه و جهان تثبیت کرده است.
 
کرمی با اشاره به ضرورت مبارزه روسیه با تروریست ها  گفت: البته روسیه یک هدف دیگر هم داشت، این که با تروریست هایی که از قفقاز و خود روسیه آمده اند مبارزه کند. چون بیم آن می رود بعدها دوباره به روسیه و مناطق نزدیک به آن برگردند و برای این کشور ایجاد بحران کنند. پس روسیه یک هدف دیگر هم برای دخالت مستقیم نظامی در سوریه داشت.
 
وی با اشاره به این که روس ها به این تحلیل رسید اند که بخش های مهمی از اهدافشان محقق شده است گفت: روسیه با دخالت نظامی خود ضربه مهمی به تروریست‌ها زد و امنیت داخلی خودش را هم در فراتر از مرزهایش تامین کرد . از طرف دیگر یکی از مهترین متحدان منطقه ای اش یعنی بشار اسد را هم تثبیت کرد. در چنین شرایطی به نظر می رسد ان ها به اهداف خود رسیده اند. روسیه نقش بین المللی خود را ایفا کرده و در میان افکار عمومی خود هم موفق به نظر می رسد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که مذاکرات صلح سوریه و ایجاد ثبات در این کشور خواست روس ها هم است گفت:  روس ها البته تمام نیرو های خود را از سوریه خارج نمی کنند. تنها بخشی از نیرو های خود را خارج خواهند کرد.  آن ها با این کار خود می خواهند شرایطی را فراهم کنند که  سوریه به یک ثبات نسبی برسد و در نهایت مذاکرات صلح به نتیجه ای برسد.  در واقع روسیه از مذاکرات حمایت کرده است.  و هدف روس ها هم این است که این مذاکرات به یک سرانجامی برسد.

کرمی در پایان گفت: روس ها در سوریه به دنبال حفظ حکومت بشار اسد، حفظ‌ تمامیت ارضی سوریه و عدم تجزیه این کشور بودند. در کنارش به منظور سرکوب نیرو های تروریستی وارد عرصه میدانی شدند.  در نهایت هم به نظر می رسد  عملکرد  روسیه در سوریه در جهت  خواست های  ایران هم بوده است. در واقع حفظ دولت بشار اسد و  تضعیف تروریست‌ها در نهایت فرایندی را ایجاد می کند که به نفع انتقال مسالمت آمیز قدرت و ایجاد یک روند سیاسی متعادل در سوریه است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.