سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

سرزندگی

سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی

عربستان و خواسته های مردم یمن

جابری‌انصاری در نشست هفتگی با خبرنگاران ۴ و پایانی

عربستان چاره‌ای جز پذیرش واقعیت‌های یمن و خواسته‌های مردم این کشور ندارد

خبرگزاری فارس: عربستان چاره‌ای جز پذیرش واقعیت‌های یمن و خواسته‌های مردم این کشور ندارد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سیاست عقیم نسل‌کشی و کشتار جمعی امکان ادامه ندارد، گفت: عربستان چاره‌ای ندارد جز اینکه واقعیت‌های یمن و خواسته‌های این ملت را برای زندگی و ادامه سیاست‌های داخلی و خارجی خود بپذیرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص قرار گرفتن نام «ائتلاف سعودی علیه یمن» در لیست سیاه سازمان ملل عنوان کرد: بارها و بارها یمنی‌ها اعلام کردند ریاض و ائتلاف به اصطلاح تحت رهبری آن در حال نقض روزمره و آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی ناظر بر جنگ‌ها و شرایط جنگی است. کشتار پی در پی زنان و کودکان، هدف قرار دادن مستمر اهداف مسکونی و غیرنظامی و ملت یمن و گروه‌های مختلف جامعه یمن که درگیر مستقیم در رویارویی‌های نظامی نیستند، از موارد نقض صریح و آشکار قواعد بین‌المللی ناظر بر شرایط جنگی است که متاسفانه روزانه و ساعت به ساعت از سوی عربستان و جنگنده‌های آن و نیروهای نظامی این کشور و ائتلاف تحت رهبری آن نقض شده است.

جابری‌انصاری اضافه کرد: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل تاییدی بر این واقعیت آشکار است و نشان می‌دهد سیاست عقیم مبتنی بر نسل‌کشی و کشتار جمعی در یک افق مفتوح امکان ادامه پیدا کردن ندارد و عربستان چاره‌ای ندارد جز اینکه واقعیت‌های یمن و خواسته‌های این ملت را برای زندگی و ادامه حیات و سیاست‌‌های داخلی و خارجی خود بپذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: گزارش صادره تاییدی بر حرف‌های همیشگی ملت یمن و مطالبی که ما بارها اعلام کردیم.

به گزارش فارس، خبرنگاری با بیان اینکه وزارت خارجه سوریه اخیراً در نامه‌ای به نهادهای بین‌المللی از سه کشور عربستان، ترکیه و قطر به خاطر حمایت‌هایشان از تروریست‌های تکفیری شکایت کرده، موضع ایران را در این زمینه جویا شد؟ که سخنگوی وزارت خارجه گفت: بارها اعلام کردیم که گسترش بحران در سوریه و تبدیل آن به یک جنگ داخلی خانمانسوز به دلیل مداخله گسترده برخی قدرت‌های خارجی و استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی از سوی برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: مسئله سوریه البته ابعاد داخلی مبتنی بر اختلاف بین برخی از اجزای ملت سوریه با دولت این کشور و برخی از گروه‌های سیاسی سوریه با دولت این کشور هم داشته و دارد، اما تشدید این بحران و این اختلافی که می‌توانست در مجراهای طبیعی خود به شکل سیاسی و مسالمت‌آمیز دنبال شود، به دلیل مداخله گسترده کشورهای خارجی اتفاق افتاده و این حق طبیعی دولت سوریه است که وقتی در معرض این تهاجم قرار گرفته به مراجع بین‌المللی گزارش داده و شکایت خود را اعلام کند.

خبرنگاری به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه برجام را قبول ندارم، اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را پرسید که وی گفت: این اظهارات قابل قبول نیست و خود ترامپ هم می‌داند که این مطالب در کمپین‌های انتخاباتی مطرح می‌شود.

جابری‌انصاری برجام را یک توافق دوجانبه ندانست و افزود: برجام یک توافق بین‌المللی است و شرکای مختلفی دارد و تابع خواسته‌های یک سیاستمدار و یا یکی از کشورهای دخیل در برجام نیست.

به گزارش خبرنگار فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نامه محرمانه موگرینی و وزرای 1+5  به ظریف که سؤال یکی از خبرنگاران بود و اینکه آیا اصل نامه را تکذیب کردید یا محتوای آن را؟ عنوان کرد: معروف است که می‌گویند دروغ را هر چه بزرگ‌تر بگویید تا کسی تردید نکند دروغ است. کل این خبر دروغ است.

وی افزود: نه مکاتبه‌ای انجام شده و نه چنین محتوایی در چنین نامه‌ای که وجود نداشته، وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: متاسفانه دروغگویی و جعل خبر و جریان سازی و اخبار به یک سکه رایج در برخی از رسانه‌ها تبدیل شده و همه مرزهای اخلاق درنوردیده شده است.

جابری‌انصاری با بیان اینکه کارهایی از این دست قبلا انجام شده و ملت پاسخ آن را داده‌اند، گفت: با دروغگویی،‌ جعل خبر، جریان سازی و فریبکاری امکان تغییر وجود ندارد و اگر تغییری هم اتفاق بیفتد، موقتی خواهد بود. آنچه باقی خواهد ماند حقیقت است و دروغگویی مستمر هیچ تغییری در وقایع ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فروش آب سنگین به آمریکا عنوان کرد: مطابق برجام ایران باید مقداری آب سنگین خود را در معرض فروش در بازارهای بین‌المللی قرار دهد و این تعهد ایران بوده و این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: اینکه دولتی که توافقی را در این خصوص با ایران انجام داده این توافق را عملیاتی کند یا نکند، آن دولت اگر انجام ندهد ما به وظایف خود عمل کرده‌ایم.

جابری‌انصاری عنوان کرد: جزییات فنی مربوط به این معامله را سازمان انرژی اتمی اطلاع رسانی می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.